TipsTisdag med Ioma

Hej på er.

En månad har gått och det är nu sista tisdagen i mars! Vårdagjämningen har varit och snart är det påsk.

Kanske göra någon av nedanstående till påskkransen?

Här kommer ett glänsande blomtips!

Jag kommer även ge ett bonustips längst ner i inlägget ;-)

Jag har använt

Aluminiumtejp
Cirkelstans
3D glace
Distress ink
Satinrosor
Bling och blomdekoration
Vanligt skrivarpapper eller ritpapper (funkar med mönstrat också, kan bli snyggt)

 

Gör så här:


Börja med att plocka fram de grejjer du behöver.
Jag vet inte om något annat "lim" som är så bra till sånthär som 3D-glace som du kan köpa hos Hanna är.
Du kan välja vilken storlek du själv vill ha på cirkelstansen. Den jag använde är lite mindre än en inch stor. Ju större cirkel desto större blir ju blomman.

Sätt fast två rader av aluminiumtejpen på skrivarpappret eller det pappret du valt som baksida.
Det skulle nog vara riktigt snyggt med ett färgat eller mönstrat papper då detta kommer att synas en hel del.
Släta ut tejpen med en bonefolder eller en linjal eller liknande så den blir platt slät och fin.
Jag har inte provat hur den blir med skrynklad aluminium men det kan bli snyggt det också. Kanske göra fals metall med akryl osv? prova!

Stansa ut ett gäng cirklar. jag har använt ca 11-13 st till varje blomma. Det beror lite på hur tät man gör blomman.
Plocka nu upp en av dessa cirklar och håll som jag gör på bilden. Jag viker ner ena sidan på cirkeln med pekfingret. Tyvärr vill inte min kamera samarbeta på macrofoto just idag :-( Hoppas ni ser hru jag menar ändå.



Vik och skapa ett veck från mitten och ut till ena kanten. INTE över hela utan enbart från mitten till kanten.

Sen viker jag in fliken som blir så den ligger platt mot cirkeln. Detta skapar ett format blomblad.
Du kan justera hur djupt du vill att bladet ska bli men vik inte in för mycket för då kommer bara baksidan på bladen synas. Om du antingen tejpar med akuminiumtejpen på båda sidorna eller använder mönsterpapper kan du göra en stängd blomma. Då viker du in en ganska regäl bit av blombladen så de är väldigt mycket kupade.

Så här ser det ut på baksidan nu.

Gör nu detta med alla dina cirklar.

Stansa ut en cirkel i enbart papper som du använder som grund till blomman.

Den sista cirkeln lägger du på ett lager 3D-glace på och börjar bygga upp din första (den yttre) raden med blad.
Sätt den vikta kanten neråt och inåt mitten.

Försök få alla blad omlott och lår detta torka till lite grann. 5 minuter räcker för att de ska ha tillräckligt med stöd för att inte flytta på sig i nästa steg.

Nu gör du precis samma sak med en inre rad ovanpå den första raden men färre blad och mindre cirkeldiameter. på med mer av 3D-glace och lägg försiktigt dit bladen.

För att få en bra form på blomman nu häller du på (om du behöver) mer 3D-glace i mitten av blomman och lägger dit din dekoration i mitten och håller ner den med ett fast tag. Då kommer mittenblanden och de yttre bladen att lyfta sig lite grann och ge blomman en rundare form. Här får man tyvärr hålla en stund tills de håller sig på plats av sig själva. Några minuter räcker oftast, lite beroende på hur mycket lim du använt.
.
Här har jag gjort en med en liten akrylblomma i mitten och en med en blingblomma i mitten.
Jag tror det skulle vara väldigt snyggt med en pappersros i mitten som matchar baksidan på pappret om man har ett mönstrat eller färgat papper.

En liten närbild på blingblomman.
Och här med akrylblomman.
 
Dessa blommor är verkligen riktigt läckra.
Aluminiumtejpen köper du på biltema men resterande kan du finna liknande saker hos Hanna på www.hannaspysselstuga.se
 
 
 
 
BONUS:
Jag har beställa visitkort på vistaprint som de flesta känner till.
Jag beställde vanliga enkla odekorerade med enbart text på.
Helt plötsligt så fann jag en kul ide på pinetrest och va tvungen att prova det och jag måste nu dela md mig av detta.
Det enda jag har använt till detta är mina visitkort, ett hårband och promarkers!
 

Kolla skillnaden!!!

Vita och tråkiga. NU SKA DE PIFFAS UPP!

Börja med att sätta ihop en liten bunt med ett hårband gummiband eller liknande. Det är bra om du inte sätter ihop dem för hårt.

Plocka fram ett gäng färger på promarkers. Mörka eller ljusa det bestämmer du själv.
jag valde alla möjliga färger men du kan välja enbart pastell, bara olika nyanser av samma färger eller ja, precis vad du själv gillar.

Börja med en färg och färga in bit för bit...

Runtomkring hela tills du har färgen där du vill ha den.

Fortsätt på samma sätt med alla de färger du vill ha. För att få färgen att spridas mer håller du pennan emot kanten lite längre stund tlls du tycker det blir bra. Vill du bara ha en tunn tunn kant håller du inte pennan emot mer än någon sekund.

När du känner dig nöjd så är du klar ;-)
Du kan använda blendern för att sprida ut och tona färgerna lite grann och då gör du på precis samma sätt men ovanpå färgerna. Min blender är helt torr så jag kan tyvärr inte visa hur det blir
Kolla in va coola de blev. Jag älskar dem och kommer absolut göra fler i andra färger framöver.
Jag har gjort två olika en med lite färre färger och mer pastelliga och så den jag visat ovan.
Tråkiga visitkort behöver inte vara tråkiga.
 
Puss o kram och glad påsk i förskott
 
Marika "ioma" Lantz
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0