TipsTisdag med Ioma

Hej igen.
Nästan en månad sedan sist och snart är det VÅÅÅÅR! Äntligen.
Ja för er som inte sett TipsTisdagarna innan så kan jag berätta att sista tisdagen varje månad visar jag tips på olika tekniker, produkttester, annorlunda pyssel och andra tips.
 
Idag har jag två saker att visa.
Börja med ett vanligt 12inch papper. Bara en sida kommer att synas så du kan välja ensidigt.
 
 
Vik pappret på mitten på båda hållen så det ser ut som ovan
 
 
Vik nu upp kanterna till mittenlinjen så du får ett papper som ser ut som ett M (eller W)



Du ska därefter klippa upp den mittersta vikningen upp till yttersta vikningarna så du kan vika de två delarna åt varsitt håll.

Vik nu på mitten där du nyss klippte så du kan ställa pappret på detta vis.



Nu kan du vila ihop hela pappret till en liten bok. Gör det och se till att pressa alla vikningar ordentligt så den ligger platt och slätt.

Du har nu två sidor som är öppna på detta vis. Du kan låta dem vara som de är och bara limma ihop kanterna men jag som är tag-fanatiker och bara måste ha tags när jag gör saker så ska jag använda dessa två sidor som fickor. Håll dem som ovan och tryck neråt...



...tills du kan möta upp mittlinjen på detta vis. Se nu till så vikningen på fliken du viker ner kommer perfekt längs med mittenlinjen av boken och pressa ner fliken platt.

Nu ska du kunna vika ihop sidan ganska lätt om du fått det att linjera upp med mitten på boken.



Gör nu samma sak med den andra sidan som är öppen på samma sätt. Det blir varannan sida.

Limma nu ihop kanterna på detta sätt men även i mitten som jag har missat när jag limmade ihop min bok. Limningen ska vara som ett U på dessa två tagfickor men limma även ihop de andra sidorna på det sätt du själv önskar. Du kan använda dessa till tags också om du vill men jag limmade ihop de "hela" sidorna helt och hållet så det bara blev en sida av dem.



Under tiden boken ligger och torkar ska jag göra en stor dekoration till framsidan.
Jag skar till fyrkanter i ett matchande papper.
Dessa fyrkanter ska göras i tre olika storlekar.
Jag gjorde fler än jag behövde till sist men så här många använde jag:
12st strl 1½ inch
10st strl 1 1/3 inch
16st 1inch

Sen klippte jag till ALLA fyrkanter så de ser ut så här. Klippte till en av varje storlek och använde som mall och klippte 5-6 st på en gång. Gick snabbare så.



Sen viker jag dem på detta vis. Inget behöver vara exakt utan vik med gonmåttet så det blir som en bladform.

Limma ihop längst ner så de håller ihop bladformen och låt dem torka.



Klipp nu ut en rund form av en lite stadigare kartong att ha som grund.

Limma dit en rad av de största bladen längst ut på grundcirkeln så stor som du kommer vilja ha blomman.
Eftersom jag ska ha denna som dekoration på boken så vill jag inte ha den alltför stor men jag vill att den ska sticka ut på sidorma. Så jag måttade lite lätt först så jag hade något att gå efter.
Lite beroende på hur du har vikt bladen och hur stor du vill ha blomman blir det olika antal blad man använder så gör lite fler än du trir du behöver.



Ta nu mellanstorleken och limma dit dem innanför första raden...



Och samma sak med de minsta bladen.



I slutändan valde jag att sätta dit en rad till med de minsta bladen.
Därefter lade jag dit en stor blingsten i mitten som du kommer se på bilderna nedan.




Nu har boken torkat och så här kommer jag sätta tags. Dessa småtags får plats flera av i fickorna jag gjorde men större tags räcker med en.

Jag klipper till en rektangel som jag inkar kanterna på med distressink Black soot och limmar dit på framsidan.
Jag gör samma sak på insidorma men rektanglar i olika storlekar. Har dock inte fotograferat insidorna efteråt.



Tejpar dit blomman med den röda starka tejpen som finns i butiken. Denna tejp går inte att vara utan när man väl provat den. (Bonustips)



Jag måste självklart glittra spetsarna på blomman med stickles och drar även stickles runt rektangeln

Så här blev det när jag dekorerat färdigt. Lite charms har jag limmat dig med glue dots (finns i butiken) och en tag även på framsidan.
Nätet jag använt är ett närband som även detta finns i butiken och jag har dragit och format det lite för det är gjort emd ståltråd så det är lätt att forma.



Närbild på dekorationerna


Och närbild på blomman.
Hoppas ni provar!

Kram och trevlig vår

Marika "Ioma" Lantz
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0