Ioma Tutorial: Fjärilsalbum

Hej på er.
Marika heter jag men jag kallas i pysselkretsarna för Ioma (uttalas som ioma, inte Joma) ;-)
Jag har pysslat med papper sen så länge jag kan minnas och enligt foton även från jag var ännu mindre.

När Hanna frågade mig om jag ville bli Gästdesigner så blev jag nästan stum. Visste inte riktigt vad jag skulle säga men självklart fick jag ur mig ett litet ja tillslut *S*

Så tisdagar har jag fått tilldelat så får vi se hur länge Hanna vill ha mig här ;-)

Jag tror att jag kommer att ändra stilen lite här, kanske... Min stil är helt annorlunda mot vad jag sett här och i  många andra butiksbloggar men jag hoppas att ni ska tycka om det i alla fall.

Min stora passion är att lära ut det jag kan så jag gör gärna tutorials och håller i demos och liknande så här kommer min första tut här på Hannas Pysselstuga.
Jag kommer visa lite bilder och beskriva vilka produkter jag använt här och så kan du ladda ner den fullständiga tutorialen/beskrivningen som PDF HÄR.
I PDFen hittar du även mallen jag använt till fjärilen och en annan fjäril som du får använda.

Hoppas ni kommer försöka göra detta album för jag vill gärna se andra versioner av det.

Du kan i slutet av inlägget se albumet i sin helhet i ett kort videoklipp.

Here we go:



Så här ser framsidan ut på albumet.
Visst ÄR det läckert!?
Jag är stormförtjust i detta album och det är faktiskt väldigt enkelt att göra.

(Som dekoreationer här har jag använt spetsblommor, svart tyll, bruna rosor, charms utstansade fjärilar, minibling, magnoliadie med en gren med blad och hjärtan, organzaband som knytband.
Mönsterpappret är kantat med stickles Platinum)


Så här ser baksidan ut.

(Här har jag dekorerat med spetsblommor, lite tyll, spindelnätsband och en brad.
Den lilla tagen med min info på har jag stansat ut med Cuttlebug och Tim Holts Die.)

Materialet som jag använt:
(Hittar du inte materialet i webshopen så kontakta Hanna så kan hon ordna det)

  • Kartong eller annat stadigt material att göra mallar med
  • Verktyg: Penna, Sax, Linjal, cirkelpunch, Crop-a-dile corner chomper
  • Stickles Platinum
  • Distress ink Black soot
  • Mönsterpapper från Reprint: Angels collection &  Roses and friends collection
  • Cardstock: 2st roströda 1st beigevit
  • Kuvert av vintagestil med avklippta öppningsflikar
     (använd de kuverten du har hemma, kan uteslutas och göra fickor av cardstock istället)
  • Organzaband
  • Spindelnätsband i brunt
  • Spetsblommor "Lovely Lace" från You Do
  • Bruna rosor
  • Charms Hjärtan från "Kort & Godt" & fjäril
  • Fjädrar i bruna nyanser
  • Dies: Magnolia & Tim Holts
  • Punch: Martha Stewart Liten fjäril.


Här nedan ser du ett litet urdrag ut tutorialen. För att se hela klicka på länken tidigare i inlägget.


Här är två utklippta mallar. Framsida och baksida längst upp och innersidorna nere.

Fram och baksida är utklippta och ska distressas.
Fram och baksida är utklippta i cardstock och på gång att distressas.


Här är innersidorna utklippta och vikta på mitten.
Nu ska de bara disressas så är det dags att montera albumgrunden!


Innersidorna monteras ihop tillsammans med kuverten.
Du bestämmer själv hur många sidor du vill ha jag har valt att bara ha 4 st i detta album.
Det är lagom för det kommer få plats mycket i det ändå sen.


Montering av fram och baksida på G.
Nu är det bara att börja dekorera och sätta dit knytband o dylikt.


Här ser du hur jag har dolt ryggsidans vikningar med organzaband och spindelnätsband.
Jag har även fäst ett knytband på både fram och baksida.


Fästplats för knytband och ryggdekor dolt genom en extra framsida och baksida.


Dax att dekorera med mönsterpappren och resten av dekorationerna.


Tags för kuverten.
Jag gör även fingerhål i kuverten som du ser på bilden ovan.





Här ser du albumet i sin helhet i ett kort klipp



Jag skulle bli superglad om ni kommenterar med vad ni tycker eller inte tycker om detta.

Kram på er
//Marika "ioma" Lantz
https://iomadesign.wordpress.com/


Kommentarer
Postat av: Åsa/asamia

Ett kanonfint album!

Välkommen hit!

2012-04-24 @ 08:54:39
URL: http://asamia.blogg.se/
Postat av: Marika "Ioma" Lantz

Tack så mycket ;-)

Det blev ett långt inlägg i bloggen idag hihi

2012-04-24 @ 12:16:17
URL: http://iomadesign.wordpress.com/
Postat av: Ciza

Underbart album och kul att du skrivit så genomförligt hur man gör samt materiallista. :)

Det ska bli jättekul att se vad du hittar på framöver. :)



Kram

2012-04-24 @ 14:08:08
URL: http://ciza-patricia.blogspot.com
Postat av: Marika "Ioma" Lantz

Tack Ciza!

Jag älskar att göra tutor. Så det kommer nog bli fler framöver ;-)

2012-04-24 @ 16:27:01
URL: http://iomadesign.wordpress.com/
Postat av: Majsan

ÅÅH WOOW helt underbart vackert album, I LOVE IT :)



KRAM

2012-04-24 @ 19:53:53
URL: http://scrapmarianne.blogspot.com
Postat av: Marika "Ioma" Lantz

Tack så mycket Majsan!!!

Så skoj att höra!

2012-04-24 @ 20:21:29
URL: http://iomadesign.wordpress.com/
Postat av: Isabelle

Sååå läckert!

Nu vill jag också pröva att göra ett eget album:)

Får nu lite smått panik och ånger över vad jag ska kunna hitta på nu när du har gjort något så fantastiskt bra.

Kram

2012-04-24 @ 20:47:16
URL: http://isabellesscrapbooking.blogspot.com/
Postat av: Marika "Ioma" Lantz

hihi Gör ett sånt album i din stil vettja. Dina vackra färglagda stämplar!

hade vart sååå kul att se din version av det

2012-04-24 @ 20:59:05
URL: http://iomadesign.wordpress.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0