Ioma´s TipsTisdag Knappar!

Idag blir det inget videoklipp, det blir istället en hel del bilder ;-)
Men det gör väl KNAPPast något.
 
Jag har en väldans massa knappar i en burk som jag samlat på mig genom åren och tänkte att man brde kunna göra något med dessa.
Jag provade att göra blommor!
 
Hos Hannas Pysselstuga finns det olika knappar att välja på om du inte har ett gäng liggandes själv.
 
Det enda jag har använt är knappar, lim, gluedots, bling och något som bakgrund. har använt utstansade doily, tag och provdocka till dessa blommor.
Du kan även köpa otroligt läckert organzatyg på Hannas Pysselstuga och klistra dit bakpå så det tittar fram under kanten. kan bli superfint.
 
Börja med att välja ut de knappar du vill använda till dina blommor.
Gärna 5-7 av varje sort eller i alla fall liknande storlekar och sorter

Jag använder gluedots och sätter på baksidan på de knappar jag ska använda.
Vissa knappar har välvd baksida så då förstärker jag med lim senare.


Lägger upp knapparna på doilyn som jag stansat ut i vitt. Du kan använda vad som helst eller bara en liten rund pappersbit som håller ihop blomman utan att synas.
Förstärker mitten med starkt lim (Här 3Dglace som finnes på HP).

Jag lägger även en extra knapp i mitten för att ha som stöd inför nästa lager knappar.
lägg på antingen samma färg men mindre knappar eller som här en helt annan färg.
Vitt funkar ju till alla färger så jag valde att lägga på pärlemoknappar som andra lager.

Välj ut en knapp som är större än hålet i mitten och limma på den.


Antingen så kan du välja att inte sätta dit något mer eller så kan du blinga upp blomman med en sor eller många små blingstenar (finns massor att välja på hos Hanna).
Jag valde en blingsten som är en blomma i sig. Detta är dock en egen sten och finns ej att finna hos Hanna tyvärr.
Nu är första blomman färdig och ska läggast för att torka




Nu vill jag göra en liknande men mycket mindre blomma på en liten tag.
Gör precis som första blomman och sätter gluedots på baksidan av varje knapp. Här har jag använt 6 knappar till första lagret.
Eftersom tagen i sig är rååsa så valde jag vita pärlemoknappar som första lagret.
Och rååsa pärlemoknappar som andra lagret.
Jag i mitt tycke tycker att det blir snyggast om man använder samma antalet knappar i båda lagren.
Sen väljer jag ut en passande knapp som är större än hålet i mitten och limmar dit den med 3Dglace
Och eftersom jag ÄLSKAR bling så måste jag ju sätta dit liten blingsten. Blingstenar finns på HP i många olika färger och storlekar.



Nu ska jag göra en på provdockan. Jag vill att den inte ska vara så stor så jag gör faktiskt bara ett endaste lager i rött här. Precis som ovan så sätter jag gluedots på baksidan...

...och placerar dem i en lagon stor ring.
Och självklart en blingsten i mitten ;-)








Så här blev de tre blommorna av knappar som jag gjorde. Blev otroligt förtjust i att göra dessa så snart kommer knappförrådet ta slut ;-)


 
 
 
 
Hoppas ni tyckte om detta enkla men effektfulla tipset.
Nu är det bara DIN fantasi som sätter gränserna på hur långt du ska gå med dessa. kanske limma fast en spets på första lagret så det istället för den mindre knappraden får en spets.
Eller kanske ett läckert tunnt tyg som bakgrund?
 
Lycka till
kram
Marika "ioma" Lantz
www.IOMA.se

Kommentarer
Postat av: Ellis

Hej!
Vilka härliga idéer för att få användning för alla knappar, kommer nog att testa lite själv vid tillfälle! =)
Kram Elenor

2013-01-30 @ 13:11:34
URL: http://ellispysselochdittadatt.blogspot.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0